Kladivo na čarodejnice z EEI

Autor: Miroslav Sabol | 14.1.2017 o 13:29 | Karma článku: 1,01 | Prečítané:  277x

Po príchode do obchodu s potravinami, mám vlastnú nákupnú tažškú, a za to že ju mám musím predajcovi v potravinách platiť poplatok 35E ak sú potraviny orientované v mieste môjho trvalého bydliska, 

ak nemám trvale bydlisko za hodinu času pri nakupovaní s vlastnou taškou platím 1,80 E či ju už používam alebo nie.  Znie to šialene, to je prax ale v parkovaní.

 

Tieto riadky a mnoho ďalších budem venovať EEI vs Vnútorný trh EÚ a práva spotrebiteľov.

Rozhodnutie padlo o nás bez nás.  Mnoho ľudí si zakúpilo kartičky, napriek tomu pociťujú útlak nakoľko, parkoviská sú v nevyhovujúcich technických stavoch. A mnoho ďalších problemoch. 

 

Aktuálne a horúce novinky  máme poriadnu zimu s poriadnou nádielkou snehovej pokrývky. Ktorá nám zasypala celé Košice, výnimkou nie sú ani parkovacie zóny.  Do dnešného dňa nie sú odpratané parkovacie plochy, a tak sa každý šofér trápi sám alebo so susedmi a to za poplatok 35 EUR. Zmluvou medzi mestom a EEI, prebrala zodpovednosť aj za technický stav parkovísk, ktoré sú pod snehom a užívatelia teda spotrebitelia si ich za 35 Eur alebo za 1,80 čistia sami, ide teda o porušenie zmluvy nakoľko uvedená plocha sa neprace. Zmluva o fungovaní EÚ  Po druhé, článok 102 Zmluvy zakazuje firmy, ktoré nezaujímajú dominantné postavenie na danom trhu k zneužívaniu tohto postavenia, napríklad účtovaním neprimeraných cien, obmedzením výroby, alebo tým, že odmietne inovácie na úkor spotrebiteľov. Uplatnene na základe zmluvy o fungovaní EÚ článku 288 právne akty únie. 

Spotrebiteľ vs. poskytovateľ služieb.

 

Moderná spotrebiteľská politika EÚ:

·         chráni vaše práva spotrebiteľa prostredníctvom právnych predpisov a pomáha vám rýchlo a efektívne riešiť spory s obchodníkmi (napr. prostredníctvom alternatívneho riešenia sporov a európskych spotrebiteľských centier),

·         zabezpečuje, aby vaše práva boli v súlade s hospodárskymi a sociálnymi zmenami, najmä v oblasti digitálnych technológií, energetiky a finančných služieb,

·         zaručuje bezpečnosť všetkých výrobkov, ktoré kupujete v rámci jednotného trhu,

·         pomáha vám rozhodovať sa na základe jasných, presných a ucelených informácií, napr. pri nakupovaní online.

 

EÚ takisto zabezpečuje ochranu širších záujmov spotrebiteľov v oblastiach, akými sú napr.:

 

·         spravodlivé obchodné praktiky,  vs Všeobecné obchodné podmienky  EEI.

·         klamlivá reklama a reklama poškodzujúca dobré meno konkurenčných značiek (porovnávacia reklama),

·         cenové ukazovatele a označovanie,

·         neprijateľné zmluvné podmienky, vs. Prevádzkový poriadok EEI.

·         predaj na diaľku a podomový predaj,

·         časovo vymedzené užívanie nehnuteľností (tzv. timeshare) a balíky cestovných služieb,

·         práva osôb, ktoré cestujú na dovolenku alebo služobne.

 

 

Cieľom nových právnych predpisov EÚ však je, aby ste ako spotrebiteľ boli chránený pred agresívnymi obchodnými praktikami a neserióznymi obchodníkmi bez ohľadu na to, či nakupujete v obchode za rohom alebo prostredníctvom internetu v inej krajine EÚ.

Nekalé obchodné praktiky, ako napríklad klamlivá reklama a agresívne praktiky pri predaji (obťažovanie, nútenie a používanie nátlaku), sú zakázané na celom území EÚ.

Záujmy spotrebiteľov sú zakomponované v právnych predpisoch, ktorými sa zavádza liberalizácia v kľúčových oblastiach verejných služieb:

 

·         verejná doprava, pričom sem sa zaraduje aj právo na parkovanie.

·         elektrická energia a plyn,

·         telekomunikácie,

·         poštové služby.

To znamená, že by ste všade v EÚ mali mať prístup ku kvalitným službám za dostupné ceny.

 

Poznámka, poskytovanie verejných služieb je aj poskytovanie parkovacích priestorov pred vlastnou bytovou alebo domovou jednotkou viď. Judikatúru CVURIA.

 

Zhrnutie. 

Dnom podpísania VZN kedy všetky práva spojené na prevádzkovanie parkovania v Košických rezidentných zónach prebrala súkromná spoločnosť,  je poskytovateľom služieb.

 

Ochrana spotrebiteľov pred nekalými podmienkami v zmluvách vs. Všeobecné obchodné podmienky

spoločnosti EEI s. r. o. pre internetový obchod www.eei.sk – parkovanie v meste Košice

(ďalej len "VOP")

V štandardných zmluvách sú vymedzené práva a povinnosti dotknutých strán. Spotrebitelia však niekedy môžu byť v nevýhode. Dôvodom môže byť to, že zmluvné podmienky zostavil len obchodník alebo že povinnosti, ktoré zmluva obsahuje, sú záväznejšie pre nákupcu ako pre predajcu.

AKT

Smernica Rady 93/13/EHS z 5. apríla 1993 o nekalých podmienkach v spotrebiteľských zmluvách

SÚHRN

V štandardných zmluvách sú vymedzené práva a povinnosti dotknutých strán. Spotrebitelia však niekedy môžu byť v nevýhode. Dôvodom môže byť to, že zmluvné podmienky zostavil len obchodník alebo že povinnosti, ktoré zmluva obsahuje, sú záväznejšie pre nákupcu ako pre predajcu.

AKÝ JE CIEĽ TEJTO SMERNICE?

Ochraňuje spotrebiteľov v Európskej únii (EÚ) pred nekalými podmienkami, ktoré môžu byť zahrnuté v štandardnej zmluve o tovare a službách, ktoré kupujú. Zavádza sa pojem „dobrej viery“ s cieľom zabrániť akejkoľvek výraznej nerovnováhe medzi vzájomnými právami a povinnosťami.

HLAVNÉ BODY

  • Dotknuté tovary a služby, okolnosti transakcie a všetky ostatné podmienky určujú, či je ustanovenie v zmluve čestné alebo nekalé.
  • Konkrétna cena zaplatená za tovar alebo služby sa pri tomto posudzovaní nezohľadňujú, pokiaľ nie je daná podmienka vymedzená jednoznačne.
  • Smernica obsahuje zoznam nekalých podmienok. Ide napríklad o situáciu, keď sa od spotrebiteľov žiada zaplatenie neprimeranej náhrady, alebo sa vyžaduje, aby sa podrobili podmienkam, na ktorých úplné pochopenie im nebol pred podpísaním zmluvy poskytnutý čas.
  • Písomné zmluvy musia byť napísané jednoduchým a zrozumiteľným jazykom. Ak sa vyskytne pochybnosť o význame podmienky, mala by sa vykladať tak, aby bola priaznivo naklonená spotrebiteľovi.
  • Podmienky, ktoré sa považujú za nekalé, nie sú pre spotrebiteľov záväzné, ale ostatné podmienky platia pre obidve strany, ak je zostávajúca časť zmluvy aj naďalej relevantná a platná.
  • Krajiny EÚ musia konať tak, aby zabezpečili prijatie všetkých potrebných opatrení s cieľom zabrániť používaniu nekalých podmienok v zmluvách.
  • Organizácie alebo jednotlivci s oprávneným záujmom na ochrane práv spotrebiteľov môžu predstúpiť pred súd s cieľom určiť, či je zmluvná podmienka nekalá.

ODKEDY SA SMERNICA UPLATŇUJE?

Od 16. apríla 1993.

KONTEXT

Nekalé zmluvné podmienky na webovej lokalite Európskej komisie

 

 

Protimonopolne postavenie na trhu

 

Európska protimonopolné politika je vyvíjaný z dvoch centrálnych pravidiel stanovených v Zmluve o fungovaní Európskej únie:

Po prvé, článok 101 Zmluvy o ES zakazuje dohody medzi dvoma alebo viacerými nezávislým subjektom trhu, ktoré obmedzujú hospodársku súťaž. Toto ustanovenie sa vzťahuje tak na horizontálne dohody (medzi skutočným alebo potenciálnym konkurentom, ktorí pôsobia na rovnakej úrovni dodávateľského reťazca) a vertikálne dohody (medzi firmami pôsobiacimi na rôznych úrovniach, tj dohoda medzi výrobcom a jeho distribútora). Sú k dispozícii len obmedzené výnimky zo všeobecného zákazu. Najviac do očí bijúce príklad nezákonného rokovania v rozpore s článkom 101 je vytvorenie kartelu medzi konkurentmi, ktoré môžu zahŕňať stanovenie cien a / alebo rozdelení trhu.

Po druhé, článok 102 Zmluvy zakazuje firmy, ktoré nezaujímajú dominantné postavenie na danom trhu k zneužívaniu tohto postavenia, napríklad účtovaním neprimeraných cien, obmedzením výroby, alebo tým, že odmietne inovácie na úkor spotrebiteľov.

Komisia je oprávnená podľa zmluvy pre použitie týchto pravidiel a má rad vyšetrovacích právomocí na tento účel (napr inšpekcia u podnikateľských i nepodnikateľských priestor, písomných žiadostí o informácie, atď.) Komisia môže tiež uložiť pokuty podnikom, ktoré porušujú protimonopolných pravidiel EÚ. Hlavné pravidlá o postupoch sú uvedené v nariadení Rady (ES) 1/2003.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

V bašte Smeru deti chorľavejú a starším sa cnie za socializmom

Baníci cítia krivdu, keď niekto kritizuje umelé dotovanie Hornonitrianskych baní vládou. Na ťažkú prácu nedajú dopustiť.

SVET

Minúta po minúte: České voľby pokračujú druhým dňom

Česi rozhodnú o smerovaní krajiny.


Už ste čítali?